α

==► 9 ΜΑΗ 1945  ==► ΞΑΦΝΙΚΑ και ΑΙΦΝΙΔΙΑ έσκασε η καρδιά του 54χρονου Κοζανίτη στο τιμόνι! Αν βλέπετε τρελά αμάξια, υπάρχει περίπτωση ΞΑΦΝΙΚΙΤΙΔΑΣ, είναι η ΝΕΑ κανονικότητα υποχρεωτικής ΥΓΕΙΑΣ  ==► Επιστήμη όχι αστεία! Παγώνη για ιλαρά: «Αν το παιδί πει “δεν μπορώ να καταπιώ” πρέπει να πάει κατευθείαν στον γιατρό για τεστ»  ==► Τερατόμορφο ψάρι κατατρόμαξε τους επισκέπτες μιας παραλίας!   ==► Η ιστορία της γυναίκας που την κρατούσαν κλειδωμένη σε ένα «φέρετρο» για επτά χρόνια  ==► Τρίτη και 13...Στα....τετοια μας...!!!  ==► Αφροδίτη, έρωτας και ψυχή, αποσυμβολισμός   ==► Επάγγελμα πόρνη: οι εννέα καλύτεροι ρόλοι  ==► Η Μάχη του Βαλτετσίου  ==► Δέσποινα Αχλαδιώτη: Η γνωστή «Κυρά της Ρω»  ==► Tο Θαύμα της Φάτιμα  ==► Γεώργιος Παπανικολάου 1883 – 1962  ==► ΠΕΡΠΑΤΗΣΑ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΣΟΥ (ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΑΝΟΣ)   ==► ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΧΡΙΣΤΟΣ, ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ & ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ ΜΕ ΤΟ ΚΙΛΟ, ΤΡΕΞΤΕ ΚΟΣΜΕ…  ==► Νάξος: Ένα νησί που τα έχει όλα!  ==► Καρδιά από κρύσταλλο στα χέρια σου  ==► Αποφάσισα να απομακρυνθώ από αυτούς που δεν έχουν χρόνο για μένα.. και είναι απελευθερωτικό!  ==► Μη δίνεις αξία σε ανθρώπους που δεν ξέρουν να εκτιμούν  ==► Πώς οι αγαπημένοι μας που έχουν φύγει από τη ζωή «επικοινωνούν» μαζί μας;  ==► ΕΠΙΒΙΩΣΗ: Απίστευτη γνώση από τους παππούδες μας , δείτε 41 εργαλεία που χρησιμοποιούσαν πραγματικός πλούτος αυτάρκειας και οικονομίας  ==► Εκείνοι που συλλογιούνταν την αγάπη με το κεφάλι μες στα χέρια   ==► ΖΩΗ ΘΕΛΩ ΡΕ ΚΟΠΡΙΤΕΣ   ==► Αλήτες από τον αρχηγό μέχρι τον τελευταίο ψηφοφόρο – Πληρωμένα τρολ από τον εθνικό εγκληματία Μητσοτάκη παρουσιάζουν στα κοινωνικά δίκτυα τη Μαρία Καρυστιανού ως εκδιδόμενη – Αυτό είναι το κόμμα της βρομιάς, της χυδαιότητας που επιβιώνει σκοτώνοντας ανθρώπους μεταφορικά και κυριολεκτικά  ==► Νίκος Γκάτσος 1911 – 1992  ==► ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ του Γιώργου Φαρσακίδη    By The best widgets

Translate

02:18:44 PM

13/05/2025

31.8.17

Ξεκουβαλήματα

Το ξέρατε ότι αρχές κάθε Σεπτέμβρη η μισή Αθήνα μετακόμιζε; Απολαύστε το πανδαιμόνιο και τα ευτράπελα μιας τέτοιας μετακίνησης.
«Σεπτέμβριος.
Ώρες είνε να είχατε λησμονήσει εκείνο που τον εχαρακτήριζε:
Καλέ!... τα ξεκουβαλήματα!

Τι φασαρίες, τι αντάρα, τι ξεσηκώματα
στις γειτονιές! Ήτο ο μην των μετακομίσεων. Ποιος δεν άλλαζε σπίτι το Σεπτέμβριο;
Ποιος δεν είχε κουβαλήματα;
Ο μικροκαταστηματάρχης, του οποίου ο τζίρος είχε ευρυνθή κατά το τρέχον έτος, το Σεπτέμβριο θα μετέφερε τη «σερμαγιά» του εις ένα άλλο ευρύτερο, κεντρικώτερον κατάστημα δια να αφήση το «παλιό» εις κανένα πλανόδιον μικροπωλητήν, ο οποίος πάλι με την σειράν του είχε προοδεύσει εις το αλισιβερίσι του.
Ο οικογενειάρχης του οποίου η οικογένεια από τας αρχάς του έτους είχεν αυξήσει κατά μίαν μονάδα ενώ … «με τη δύναμι του Θεού»  ευρίσκετο και «άλλο» στο δρόμο, κατά τον μήνα Σεπτέμβριον εφρόντιζε να βρή και να αλλάξη σπίτι, μολονότι ευτυχισμένο εκείνο που κατείχεν αφού εκεί έγιναν οι γάμοι και οι χαρές.
Άλλοι πάλιν όταν συνέβαινε ν’ αρρωστήσουν μέσα σ’ ένα σπίτι κατά το διαρρεύσαν διάστημα, κατέφευγον στην προχειροτέρα των λύσεων: «ν’ αλλάξουν τον ίσκιο του σπιτιού».
Η γεροντοκόρη, εις τας ανοίξεις της οποίας είχε προστεθή ακόμη ένα φθινόπωρον, έκρινε απαραίτητον να ξεσηκώση ολόκληρον την οικογένειάν της στα ξεκουβαλήματα: «ίσως αλλάξη το γούρι».
Έτσι είχαν και οι παπάδες δουλειά. Μπακράτσια, πετραχείλια, αγιασμούς από ένα σπίτι στ’ άλλο.
Το κάτω της γραφής ο καθείς έπρεπε κάτι να μετακομίση. Εν ανάγκη να μετατοπίση τα υπάρχοντα, να μετακομίση έστω και από το ένα δωμάτιον στο άλλο τα λίγα ή πολλά έπιπλα.
Η κρεββατοκάμαρα μετεβάλλετο εις τραπεζαρίαν, η τραπεζαρία σε σαλονάκι, το χώλλ σε τραπεζαρίαν και του χρόνου βλέπομε!
 Η κίνησις της γειτονιάς.
Όπως θα θυμάστε, δεν ήτο διόλου μικρό πράγμα ένα ξεκουβάλημα. Η καλή οικοδέσποινα, η προκομμένη νοικοκυρά στη μετακόμισή της θα εφαίνετο τι μέρος του λόγου είνε!
Θα έπρεπε να δώση δημοσία εξετάσεις οικοκυρικής σε μια γειτονιά ολόκληρη. Για την ακρίβεια μάλιστα σε δυό γειτονιές: εις εκείνην από την οποία απήρχετο και εις εκείνην εις την οποίαν μετέβαινε.
Πόσα αμάξια, πόσα κάρρα θα γέμιζαν τα έπιπλά της. Τι έπιπλα ήσαν, εις ποίαν κατάστασιν, δια ποίαν χρήσιν…
Σοβαρά, σοβαρώτατα θέματα ερεύνης, εξετάσεως, εκτιμήσεως και διατιμήσεως εκ μέρους των παλαιών και των μελλόντων γειτόνων.
Γι’ αυτό και η γειτονιά ολόκληρη έπρεπε να είνε στις πόρτες, στα παράθυρα, στο δρόμο, είτε για να «ξεπροβοδίση» την απερχομένην, είτε για να «καλωσορίση» την νεοερχομένην.
Λαδικά με βλέμματα Γιαβέρη, παληές γειτόνισσες με συνωφρυωμένην όψιν, κοριτσόπουλα με μάτια Λυγγός, «τσόκαρα» που έσπαζαν κόκκαλα οι γλώσσσες των, στόματα χάσκοντα επί ώρας, χείλη σουφρωμένα έτοιμα να στάξουν το φαρμάκι ή το μέλι, η κυρά με το μωρό στην αγκαλιά, τ’ αβράκωτα κουτσούβελα, η μαρίδα ουμήν αλλά και ως αμέσως ενδιαφερόμενοι ο μπακάλης, ο μπακαλόγατος, ο μανάβης της γειτονιάς, ο μπαλωματής του «στενού». Σωστή, πραγματική «γαλαρία», φιλοθεάμον κοινόν προέπεμπε ή υπεδέχετο το ξεκουβάλημα που ήρχετο ή που  έφευγε.
Αλλά και η νοικοκυρά που κουβαλούσε, προκειμένου να ναντιμετωπίση την κριτικήν  έβαζε όλα της τα δυνατά στο αμπαλάρισμα. Δεν ήτο αρκετό να έχη κανείς καινούργια ή πολλά έπιπλα. Τόσο το χειρότερο αν είχε παλαιά και λιγοστά. Η μεγάλη τέχνη ήτο να στιβαχτούν έτσι στο κάρρο μέσα όλα αυτά, ώστε να κρύβεται ό τι έπρεπε να κρυβή, να φαίνεται και να αναμίζεται ό τι έπρεπε να φανή.
Ένα σε κάθε περίπτωσιν ήτο βέβαιον. Οι αυτόκλητοι ελλανόδικαι της Κοινής Γνώμης της γειτονιάς δεν εγκατέλειπον τας θέσεις των πριν κατέβη από το κάρρο και το τελευταίο τσουκάλι, ή εβράδυνον να καταλάβουν τα πρόχειρα θεωρεία των πολύ πιο πριν ξεπροβάλη ο πρώτος «τσέτζερης».
Και όταν το απερχόμενο κάρρο έκαμπτε την τελευταίαν γωνίαν της οδού, ήρχιζε πλέον η ελευθέρα και αχαλίνωτος κριτική.
-Καλέ  δεν τάλεγα εγώ; -Εξέφερε γνώμην το λαδικό. Καλέ είδατε εκεί κουρέλια; Και να μας κάνη την αριστοκράτισσα!
Ή ακόμη:
-Άμ’ καλά τηνέ μυρίστηκα εγώ! Ήταν και λόγου της μια… παστρικιά! Είδες εκεί, είχε και μπάνιο! Μια τίμια γυναίκα, που ξεύρει να τιμήση το στεφάνι της, τι το ήθελε ταχρείαστο;…
Ή τέλος –σπανιωτέρα περίπτωσις- εξεφράζετο και ο θαυμασμός:
-Μπράβο να σου πώ! Ήταν και φαινότανε… Από αλάτι ως πιπέρι, και από σκούπα ως φαράσι!».
«Πατρίς», 1930
paliaathina

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αγαπητοί αναγνώστες. Το blog δημοσιεύει άρθρα από διάφορες πήγες. Δεν φέρει καμιά ευθύνη για όσους τα υπογράφουν. Πιστεύουμε πως με αυτόν τον τρόπο συμβάλουμε στον διάλογο που πρέπει να υπάρξει στους κόλπους της αριστεράς. Το Ιστολογιο δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε σημαίνει ότι συμφωνεί με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το ιστολόγιό μας, ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς χώρους.