Την πρόθεση της κυβέρνησης Μητσοτάκη να επισημοποιήσει την «ομερτά» στο σκάνδαλο των υποκλοπών αποδεικνύει το νομοσχέδιο για τις παρακολουθήσεις το οποίο παίρνει τον δρόμο για τη Βουλή, χωρίς ωστόσο να αλλάξουν τη σκανδαλώδη διάταξη που προβλέπει ότι ο παρακολουθούμενος μπορεί να μάθει για την παρακολούθησή του μετά από τρία χρόνια καθώς παραμένει η σχετική πρόβλεψη.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Δικαιοσύνης έδωσε την Τρίτη στη δημοσιότητα τα μέρη του νομοσχεδίου για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών που διαφοροποιήθηκαν μετά τη διαδικασία της διαβούλευσης.
Υπενθυμίζεται ότι η σχετική διάταξη αναφέρει ότι η ενημέρωση του
πολίτη πραγματοποιείται «μετά την πάροδο τριών ετών από την παύση της
ισχύος της εισαγγελικής διάταξης που αφορά άρση του απορρήτου για λόγους
εθνικής ασφάλειας και κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος».
Στις σκανδαλώδεις διατάξεις περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων η προσπάθεια
της κυβέρνησης να «νομιμοποιήσει» τις παρακολουθήσεις πολιτικών, για τις
οποίες θα δίνει άδεια ο πρόεδρος της Βουλής και υπό προϋποθέσεις ο
ίδιος ο πρωθυπουργός.
Οι αλλαγές που έγιναν και δεν αλλάζουν την ουσία του νομοσχεδίου:
Ο ορισμός των «λόγων εθνικής ασφάλειας» που μπορούν να δικαιολογήσουν
άρση του απορρήτου περιορίζεται ουσιωδώς. Ως «λόγοι εθνικής ασφάλειας»
ορίζονται πλέον οι λόγοι που συνάπτονται με την προστασία των βασικών
λειτουργιών του κράτους και των θεμελιωδών συμφερόντων των Ελλήνων
πολιτών, ενώ η σχετική ενδεικτική απαρίθμηση περιλαμβάνει αποκλειστικά
λόγους σχετικούς με την εθνική άμυνα, την εξωτερική πολιτική, την
ενεργειακή ασφάλεια και την κυβερνοασφάλεια.
Τίθενται αυξημένες απαιτήσεις τεκμηρίωσης του αιτήματος για άρση του
απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας. Το αίτημα αυτό πρέπει να
περιλαμβάνει τους λόγους που στοιχειοθετούν κίνδυνο για την εθνική
ασφάλεια, την αναγκαιότητα της άρσης του απορρήτου για την αντιμετώπιση
του κινδύνου, το αντικείμενο της άρσης, δηλαδή τα εξωτερικά στοιχεία της
επικοινωνίας ή και το περιεχόμενο αυτής και την απολύτως αναγκαία
χρονική διάρκεια. Τυχόν παράταση της άρσης του απορρήτου για λόγους
εθνικής ασφάλειας πέραν των δέκα μηνών είναι δυνατή μόνο εφόσον
επιβεβαιώνεται ότι εξακολουθούν να υφίστανται συγκεκριμένα στοιχεία που
καθιστούν άμεση και εξαιρετικά πιθανή τη διακινδύνευση της εθνικής
ασφάλειας.
Παρέχονται αυξημένα εχέγγυα ανεξαρτησίας του τριμελούς οργάνου που
αποφασίζει τη γνωστοποίηση της άρσης του απορρήτου για λόγους εθνικής
ασφάλειας. Σε αυτό συμμετέχουν πλέον δύο εισαγγελικοί λειτουργοί και ο
Πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών. Δεν
προβλέπεται, αντιθέτως, πλέον, η συμμετοχή του Διοικητή της Ε.Υ.Π. και
του Διευθυντή της Αντιτρομοκρατικής. Προβλέπεται επίσης η τήρηση
απόρρητων συνοπτικών πρακτικών ενώ καταγράφεται και η γνώμη της
μειοψηφίας.
Η διαδικασία καταστροφής του υλικού παρακολούθησης τυποποιείται
περαιτέρω. Αποσαφηνίζεται ότι οι φάκελοι με το υλικό τεκμηρίωσης μπορούν
να καταστρέφονται μετά από την πάροδο δέκα ετών ενώ το υλικό που
αποτυπώθηκε στο σύστημα επισυνδέσεων διαγράφεται μετά από την πάροδο έξι
μηνών. Σε κάθε περίπτωση καταστροφής ή διαγραφής συντάσσεται σχετική
έκθεση.
Εξορθολογίζεται περαιτέρω ο κατάλογος των εγκλημάτων που δικαιολογούν
άρση του απορρήτου. Η άρση του απορρήτου επιτρέπεται πλέον μόνο σε
εγκλήματα ιδιαίτερης απαξίας, για τη διακρίβωση των οποίων ο περιορισμός
του δικαιώματος στο απόρρητο της επικοινωνίας είναι αναγκαίος. Ο
σχετικός κατάλογος συστηματοποιείται επίσης στο ίδιο νομοθέτημα, προς
ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου