α

==► Αυτοί που αντέχουν, έχουν πονέσει πολύ…  ==► ΞΑΦΝΙΚΑ και ΑΙΦΝΙΔΙΑ αφανίζονται οικογένειες Ελλήνων, φυσικά κανείς δεν ξέρει τον λόγο  ==► Τί γίνεται;; Πού ακριβώς είμαστε και πού το είναι είναι;;   ==► 19 Μαΐου! Ημέρα μνήμης της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου! ...Ο ΑΘΕΟΣ ΣΑΠΙΛΑΣ ΠΡΟΔΟΤΗΣ ΑΠΟ ΚΟΥΝΙΑ.....ΝΑΝΟΥΡΙΖΕΤΑΙ....ΜΕ ΤΟ ΑΙΜΑ ΜΙΑΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ.....ΣΑΒΟΥΡΑ ΠΟΥ ΣΕ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΚΙ ΑΠΟ ΠΑΝΩ......!!!!!  ==► Χωριά του Πόντου που γλίτωσαν τη Γενοκτονία   ==► Η πιο τρομακτική νύχτα στη Γενοκτονία των Ποντίων: Η σφαγή των νηπίων της Σάντας (φωτό & βίντεο)   ==► Η Γενοκτονία των Ποντίων σε χάρτη: Τα χωριά του Πόντου, μεταξύ αυτών χωριά που κάηκαν και χάθηκαν  ==► Αυτά έλεγε ο νέος υπουργός Μετανάστευσης Δ.Καιρίδης: “Είμαστε παιδιά Οθωμανών, δεν υπάρχει καμιά γενοκτονία Ποντίων” – Αυτούς ψηφίσατε για να σας κάνουν τα ρουσφέτια (Βίντεο)  ==► Οι Τούρκοι έκαναν τους Πόντιους ζωοτροφές! (Βιντεο)  ==► Φρικιαστικά ντοκουμέντα: Οι μεταθανάτιες φωτογραφίες «επωνύμων» που σόκαραν τον κόσμο! (Photos)  ==► Τι ήταν η επέμβαση της λοβοτομής που χρησιμοποιήθηκε στο παρελθόν για την αντιμετώπιση ψυχικών παθήσεων  ==► ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ: Απ’ έξω Ρουβάς κι από μέσα… κουβάς   ==► Χο Τσι Μινχ, ο «φωτισμένος» Βιετναμέζος   ==► Τόμας Έντουαρντ Λόρενς (1888 – 1935)   ==► Σε ένα στάβλο παρατημένες, σκούριαζαν μηχανές θρύλοι ίδιες με εκείνη που σκοτώθηκε ο Λώρενς της Αραβίας (Photos)  ==► Η δολοφονία του Δηλιγιάννη  ==► Σαμαράς: «Αυτή δεν είναι κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι του Μητσοτάκη, είμαστε απόντες από παντού, άλλα λέγαμε προεκλογικά και άλλα τελικά κάναμε»  ==► Δεν ξέρουν τι θα πει καημός…   ==► Η ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΑΠΑΤΗ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ  ==► ΚΑΙ Ο ΝΟΥΣ ΜΟΥ ΠΑΛΙ ΞΕΝΥΧΤΑ (ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ)  ==► Οινούσσες : Άρρηκτη σχέση με τη θάλασσα, το πέλαγος, το υγρό στοιχείο (Φωτο)  ==► Σβάστικα: Η Δολοφονία ενός Θεού  ==► Νικηφόρος Μανδηλαράς 1928 – 1967  ==► Η Μάχη των Δολιανών  ==► Δροσουλίτες    By The best widgets

Translate

12:36:41 AM

20/05/2025

30.5.24

Βασίλης Ρώτας 1889 – 1977

Έλληνας ποιητής, θεατρικός συγγραφέας, κριτικός, μεταφραστής, θεατρώνης και στρατιωτικός. Είναι γνωστός για τις μεταφράσεις των Απάντων του Γουίλιαμ Σέξπιρ, για το ποίημά του «Το Χριστινάκι», που μελοποίησε ο Γιάννης Σπανός κι έγινε ένα από τα εμβληματικά τραγούδια του Νέου Κύματος, καθώς και για τους στίχους του «Ύμνου του ΕΑΜ».
Ο Βασίλης Ρώτας γεννήθηκε στο Χιλιομόδι Κορινθίας στις 23 Απριλίου 1889. Έμαθε τα πρώτα γράμματα στην Κόρινθο και ολοκλήρωσε τη δευτεροβάθμια εκπαίδευσή του στο Βαρβάκειο. Στη συνέχεια σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και θέατρο στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών. Το 1908 πρωτοδημοσίευσε ποιήματά του στο περιοδικό «Νουμάς» και το 1910 υπήρξε συνιδρυτής της «Φοιτητικής Συντροφιάς».
Στους Βαλκανικούς Πολέμους υπηρέτησε ως έφεδρος αξιωματικός, ενώ κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου πιάστηκε αιχμάλωτος και κλείστηκε στα στρατόπεδα του Γκέρλιτς και του Βερλ στη Γερμανία. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, πήρε μέρος στη Μικρασιατική Εκστρατεία και τη διετία 1921-1922 υπηρέτησε ως στρατιωτικός ακόλουθος στην ελληνική πρεσβεία του Βερολίνου.
Το 1921 νυμφεύτηκε την παιδική του φίλη Κατερίνα Γιαννακοπούλου, με την οποία απέκτησε τρία παιδιά: τον γιατρό Ρένο Ρώτα, την ηθοποιό και συγγραφέα Μαρούλα Ρώτα (απεβίωσε το 1996) και τον συνθέτη και μουσικοπαιδαγωγό Νικηφόρο Ρώτα (1929-2004). Αποστρατεύτηκε το 1927, «ως παθών εν πολέμω» και τέθηκε σε πολεμική διαθεσιμότητα με το βαθμό του συνταγματάρχη.
Από τότε και μέχρι το τέλος της ζωής του αφοσιώθηκε στη λογοτεχνία και το θέατρο. Την ίδια εποχή ξεκίνησε το μεγαλεπήβολο σχέδιό του να μεταφράσει στα ελληνικά τα άπαντα του Σέξπιρ, στόχο που ολοκλήρωσε κατά τη διάρκεια της δικτατορίας με τη βοήθεια της συντρόφου του Βούλας Δαμιανάκου.
Υπήρξε βασικός συνεργάτης στο περιοδικό του Κωστή Μπαστιά «Ελληνικά Γράμματα» και ιδρυτής του Λαϊκού Θεάτρου Αθηνών (1930-1937), που έκλεισε η δικτατορία Μεταξά. Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής εντάχθηκε στο ΕΑΜ και οργάνωσε το «Θεατρικό Σπουδαστήριο», στο οποίο δίδαξαν μεταξύ άλλων ο Μάρκος Αυγέρης, η Σοφία Μαυροειδή - Παπαδάκη, ο Μάνος Κατράκης και ο Γιάννης Τσαρούχης, καθώς και το «Θέατρο στο Βουνό» το 1944, σε συνεργασία με μέλη της ΕΠΟΝ. Έγραψε τους στίχους του «Ύμνου του ΕΑΜ» πάνω στη μουσική του γνωστού τραγουδιού «Κατιούσα», που συνέθεσε το 1938 ο ρώσος συνθέτης Ματβέι Μπλάντερ.
Ο Ρώτας δημοσίευσε -πριν και μετά τον πόλεμο- ποιήματα, διηγήματα και θεατρικά έργα, ενώ κατέχει ξεχωριστή θέση στην ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου για τη μετάφραση των απάντων του Σέξπιρ. Ιστορική έμεινε η μετάφραση της κωμωδίας του Αριστοφάνη «Όρνιθες», που ανέβηκε τον καλοκαίρι του 1959 από το Θέατρο Τέχνης και προκάλεσε σάλο για τη σκηνοθετική ματιά του Καρόλου Κουν. Άρθρα του, χρονογραφήματα, κριτική θεάτρου και μαρτυρίες δημοσιεύτηκαν στον παράνομο τύπο της Κατοχής, στα περιοδικά «Καλλιτεχνικά Νέα», «Ελεύθερα Νέα» και «Νεοελληνικά Γράμματα», στις εφημερίδες «Βραδυνή», «Πρωία», και «Εστία», καθώς και στα περιοδικά «Θέατρο» του Κώστα Νίτσου (1961-1965) και «Λαϊκός Λόγος» (1965-1967).
Στο σύνολο του συγγραφικού του έργου, πρωτότυπου και μεταφραστικού, κυριαρχεί ο ιδιόμορφος δημοτικιστικός λόγος του, εμπνευσμένος από το δημοτικό τραγούδι και η λαϊκή ρομαντική κοσμοθεωρία του. Ανιχνεύονται, επίσης, επιρροές από το λαϊκό θέατρο του Καραγκιόζη, τη σεξπιρική δραματουργία και το αρχαίο ελληνικό δράμα.
Ποιήματά του έχουν μελοποιήσει, μεταξύ άλλων, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Γιάννης Σπανός, ο Χρήστος Λεοντής, ο Μιχάλης Τερζής και ο Αργύρης Μπακιρτζής.
Ο Βασίλης Ρώτας πέθανε στην Αθήνα στις 30 Μαΐου 1977, σε ηλικία 88 ετών.
πηγη sansimera.gr

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αγαπητοί αναγνώστες. Το blog δημοσιεύει άρθρα από διάφορες πήγες. Δεν φέρει καμιά ευθύνη για όσους τα υπογράφουν. Πιστεύουμε πως με αυτόν τον τρόπο συμβάλουμε στον διάλογο που πρέπει να υπάρξει στους κόλπους της αριστεράς. Το Ιστολογιο δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε σημαίνει ότι συμφωνεί με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το ιστολόγιό μας, ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς χώρους.