θ

Translate

29.6.24

Αιμίλιος Βεάκης 1884 – 1951

Σπουδαίος έλληνας ηθοποιός, για πολλούς ο κορυφαίος ηθοποιός που ανέδειξε το νεοελληνικό θέατρο.
Ο Αιμίλιος Βεάκης γεννήθηκε στις 13 Δεκεμβρίου 1884 στον Πειραιά. Εγγονός του λόγιου και συγγραφέα Ιωάννη Βεάκη, έμεινε ορφανός από μικρός και μεγάλωσε με συγγενείς του, οι οποίοι τον προόριζαν για το εμπόριο. Παρά τις αντιδράσεις τους, φοίτησε κατ’ αρχάς στη Δραματική Σχολή του Βασιλικού Θεάτρου και στη συνέχεια εισήχθη στη Σχολή Καλών Τεχνών.Το 1901 διέκοψε τις σπουδές του και εμφανίστηκε για πρώτη φορά
στο θέατρο με το θίασο της Ευαγγελίας Νίκα, σε μία κωμωδία του Σαρντού στο Βόλο.
Ως το 1913 περιόδευε συνεχώς στην επαρχία, με μία διακοπή στο διάστημα της στρατιωτικής του θητείας (1912-1913), κατά τη διρκεια της οποίας συμμετείχε στους Βαλκανικούς Πολέμους και πήρε προαγωγή σε λοχία επ’ ανδραγαθία. Το 1914 τύπωσε το αφήγημα «Πολεμικαί Εντυπώσεις» με τις αναμνήσεις από τη συμμετοχή στον ένδοξο πόλεμο.
Από το 1914 και ως το 1918 συνεργάστηκε με τους θιάσους του Τηλέμαχου Λεπενιώτη, της Χριστίνας Καλογερίκου, της Μαρίκας Κοτοπούλη και της Κυβέλης, παίζοντας ρόλους σε έργα Πιραντέλο, Χέμπελ, Ευριπίδη, Χορν, Σέξπιρ και Αντρέγεφ. Το 1919 συνεργάστηκε στην «Εταιρεία Ελληνικού Θεάτρου» με τον σκηνοθέτη και κριτικό Φώτο Πολίτη στη μνημειώδη και ιστορική παράσταση του «Οιδίποδα Τυράννου» του Σοφοκλή, όπου καθιερώθηκε ως ο πρώτος τραγωδός της εποχής του.
Με τον ίδιο θίασο έπαιξε, μεταξύ άλλων, τον «Επιθεωρητή» του Γκόγκολ, τους «Αδελφούς Καραμαζώφ» του Ντοστογιέφσκι, τους «Φοιτητές» του Γρηγορίου Ξενόπουλου. Ως το 1930 συνεργάστηκε με την Κυβέλη και τη Μαρίκα Κοτοπούλη και με προσωπικό θίασο ανέβασε το 1921 για πρώτη φορά το «Φυντανάκι» του Παντελή Χορν. Το 1931 συγκρότησε θίασο με την Κατίνα Παξινού και τον Αλέξη Μινωτή και ανέβασαν έργα, όπως «Ο Πατέρας» του Στρίντμπεργκ, «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» του Ο’ Νηλ και «Θείος Βάνιας» του Τσέχοφ.
Με την ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου, έγινε βασικό στέλεχός του (1932-1942) και πρωταγωνίστησε σε δεκάδες έργα του διεθνούς ρεπερτορίου. Το 1941 έπαιξε στο Ηρώδειο «Οιδίποδα Τύραννο» με το Εθνικό Θέατρο. Το 1942 αποχώρησε και συνεργάστηκε με τον θίασο της Κατερίνας, με τον θίασο Μανωλίδου, Παππά, Δενδραμή και πάλι με την Κατερίνα (1944).
Κατά τη διάρκεια της Κατοχής οργανώθηκε στο ΕΑΜ και μετά τα «Δεκεμβριανά» (1944) ακολούθησε την πορεία των δυνάμεων του ΕΛΑΣ κατά την υποχώρησή τους στην ηπειρωτική Ελλάδα, παίζοντας με άλλους ηθοποιούς στις πόλεις, όπου περνούσε. Με τη Συμφωνία της Βάρκιζας (12 Φεβρουαρίου 1945) ο Βεάκης επέστρεψε στην Αθήνα και υπέστη διώξεις για την πολιτική του δράση. Κλήθηκε από τον ανακριτή για τη λεγόμενη δήλωση μετανοίας. Στο υπόμνημά του στις 27 Μαρτίου 1945 έγραψε μεταξύ άλλων: «... Μισώ τα τυραννικά καθεστώτα, το φασισμό και τη βία. Πιστεύω ότι ο ιμπεριαλισμός οδηγεί και διαιωνίζει την αλληλοσφαγή των εθνών. Επιζητώ και εύχομαι την ειρηνική συμβίωση των λαών της Γης κάτω από ελεύθερα δημοκρατικά καθεστώτα. Είμαι δημοκράτης και ανθρωπιστής».
Παρά τις διώξεις και την κλονισμένη υγεία του, υπήρξε ιδρυτικό μέλος των «Ενωμένων Καλλιτεχνών» και συμμετείχε στις παραστάσεις «Ιούλιος Καίσαρας» του Σαίξπηρ, «Αδελφοί Καραμαζόφ» του Ντοστογιέφσκι, «Θεοδώρα» του Δημήτρη Φωτιάδη και «Εχθροί» του Γκόρκι (1945-1946). Τον επόμενο χρόνο σχημάτισε θίασο με τον Γιώργο Παππά. Αλλά καταβεβλημένος ψυχικά και σωματικά αποφάσισε να αποχωρήσει από το θέατρο, παίρνοντας μία πενιχρή σύνταξη το 1947. Τον επόμενο χρόνο απολύεται από το Ωδείο Αθηνών όπου δίδασκε.
Δεν πέρασε πολύς χρόνος και το 1949 επανήλθε στο θεατρικό σανίδι, ενισχύοντας με την παρουσία του τον νεανικό θίασο «Ρεαλιστικό Θέατρο». Έπαιξε στα έργα «Χρυσάφι» του Ο' Νηλ, «Σχολείο συζύγων» του Μολιέρου και «Το νυφιάτικο τραγούδι» του πρωτοεμφανιζόμενου Νότη Περγιάλη. Το 1951 επανήλθε στο Εθνικό Θέατρο, όπου έπαιξε στη «Δάφνη Λωρεόλα» με την Κυβέλη και στους «Τρεις Κόσμους» του Διονυσίου Ρώμα.
Οι εμφανίσεις του Βεάκη στη μεγάλη οθόνη μετριούνται στα δάχτυλα των δύο χεριών. Χαρακτηριστικοί είναι οι ρόλοι τους στις ταινίες «Αστέρω» (1929) και «Η φωνή της καρδιάς» (1943). Ο σπουδαίος ηθοποιός έγραψε ποιήματα, διασκεύασε για το θέατρο τους «Ταπεινούς και Καταφρονεμένους» του Ντοστογιέφσκι κι έγραψε και μερικά πρωτότυπα θεατρικά έργα. Μετά το θάνατό του είδε το φως το «Ημερολόγιό» του.
Ο Αιμίλιος Βεάκης πέθανε στις 29 Ιουνίου 1951 στην Αθήνα, σε ηλικία 66 ετών.
Σύμφωνα με τον θεατρικό κριτικό Κώστα Γεωργουσόπουλο, ο Βεάκης «υπήρξε ηθοποιός πλήρης: τραγικός, δραματικός και χυμώδης κωμικός. Με τεχνική εκπληκτική, κατόρθωνε να εισέρχεται στην ουσία των προσώπων που υποδυόταν, με άνεση, αίσθηση του ύφους και αφοπλιστική ευχέρεια. Εκτός των μεγάλων ρόλων που εφώτισε με απαράμιλλη τέχνη, ανέδειξε πληθώρα μικρών χαρακτηριστικών ρόλων, αποδείχνοντας πως ο μεγάλος ηθοποιός μπορεί να λάμψει και μέσα στα μικρά και απειροελάχιστα. Οι ερμηνείες του έμειναν ιστορικές, πηγές έμπνευσης για τους νεώτερους και όρια αξεπέραστα στην πορεία του ελληνικού θεάτρου».
Εμφανίσεις στο Εθνικό Θέατρο
Έργο Συγγραφέας Ρόλος Έτος


Αγαμέμνων

Αισχύλος

Αγαμέμνων

1932


Ιούλιος Καίσαρ

Σέξπιρ

Μάρκος Βρούτος

1932


Η άμαξα

Πρόσπερ Μεριμέ

Δον Αντρές Ριβέρα

1932


Γλέντι, κρασί, αγάπη

Αλεξάντρ Οστρόφσκι

Αγκαφόν Ποτάπιτς

1932


Άννα Κρίστι

Ευγένιος Ο’ Νηλ

Κρις

1932


Ο θάνατος του Δαντόν

Γκέοργκ Μπίχνερ

Δαντόν

1933


Γιάννης Γαβριήλ Μπόρκμαν

Ερρίκος Ίψεν

Γιάννης Γαβριήλ Ίψεν

1933


Οθέλλος

Σέξπηρ

Οθέλλος

1933


Οιδίπους τύραννος

Σοφοκλής

Οιδίπους

1933


Το φιντανάκι

Παντελης Χορν

Αντώνης

1933


Ταπεινοί και καταφρονεμένοι

Φιοντόρ Ντοστογέφσκι

Νικόλας Σεργκέιτς Ικμένιεφ

1934


Κύκλωψ

Ευρυπίδης

Κύκλωψ

1934


Ιούδας

Σπύρος Μελάς

Άννας

1934


Του φτωχού τ' αρνί

Στέφαν Τσβάιχ

Φρανσουά Φουρές, ανθυπολοχαγός

1934


Ιβάν ο τρομερός

Αλεξέι Τολστόι

Τσάρος Ιβάν

1935


Πέερ Γκυντ

Ερρίκος Ίψεν

Ο ρήγας του Ντόβρε

1935


Δωδέκατη νύχτα

Σέξπηρ

Κυρ-Τόμπης

1935


Τρισεύγενη

Κωστής Παλαμάς

Κώστας Μπουρνόβας, αγροφύλακας

1935


Ο επιθεωρητής

Νικολάι Γκόγκολ

Έπαρχος

1936


Αρραβωνιάσματα

Δημήτρης Μπόγρης

Λεμπέσης

1936


Ο κουρεύς της Σεβίλλης

Μπομαρσέ

Μπάρτολο

1936


Ρωμαίος και Ιουλιέτα

Σέξπιρ

Λαυρέντιος

1936


Πριν απ' το ηλιοβασίλεμα

Γκέρχαρτ Χάουπτμαν

Ματίας Κλάουζεν

1936


Ο κατά φαντασίαν ασθενής

Μολιέρος

Αργκάν

1937


Υπερωκεάνειο Τενασίτυ

Σαρλ Βιλντράκ

Ιντού

1937


Πόθοι κάτω απ' τις λεύκες

Ευγένιος Ο’ Νηλ

Εφραίμ Κάμποτ

1937


Άμλετ

Σέξπηρ

Κλαύδιος, βασιλιάς της Δανίας

1937


Ο πρίγκηπας του Χόμπουργκ

Χ. φον Κλάιστ

Συνταγματάρχης Κότβιτς

1938


Βασιλεύς Ληρ

Σέξπιρ

Ληρ, βασιλεύς της Βρεττανίας

1938


Ο σταυρός και το σπαθί

Άγγελος Τερζάκης

Σταυράκιος

1939


Πέρα απ' τον ορίζοντα

Ευγένιος Ο΄Νηλ

Τζέιμς Μάγιο

1939


Δωροθέα Άγγερμαν

Γκέρχαρτ Χάουπτμαν

Άγγερμαν, πάστορας

1940


Άμλετ

Σέξπηρ

Κλαύδιος, βασιλιάς της Δανίας

1940


Δωδέκατη νύχτα

Σέξπηρ

Κυρ-Τόμπης

1940


Το φιντανάκι

Παντελης Χορν

Αντώνης

1940


Αντιγόνη

Σοφοκλής

Κρέων

1940


Το φιντανάκι

Παντελης Χορν

Αντώνης

1941


Οιδίπους τύραννος

Σοφοκλής

Οιδίπους

1941


Δάφνη Λωρεόλα

Τζέιμς Μπράιντι

Σερ Τζόζεφ Πιττς

1951


Τρεις κόσμοι

Διονύσιος Ρώμας

Παπα-Κουτούζης

1951





Φιλμογραφία
Έργο Σκηνοθέτης Ρόλος Έτος
Μαρία Πενταγιώτισσα
Αχιλλέας Μαδράς
Λαμαράς
1926
Έρως και κύματα
Δημήτρης Γαζιάδης

1928
Το λιμάνι των δακρύων
Δημήτρης Γαζιάδης

1929
Αστέρω
Δημήτρης Γαζιάδης
Μπάρμπα Μήτρος
1929
Η φωνή της καρδιάς
Δημήτρης Ιωαννόπουλος
Σπύρος
1943
Πρόσωπα λησμονημένα
Γιώργος Τζαβέλλας

1946
Τα Αρραβωνιάσματα
Μαρία Πλυτά
Βαγγέλης Λεμπέσης
1949
Οι απάχηδες των Αθηνών
Ηλίας Παρασκευάς
Ανδρέας Βερέμης
1950.



sansimera.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αγαπητοί αναγνώστες. Το blog δημοσιεύει άρθρα από διάφορες πήγες. Δεν φέρει καμιά ευθύνη για όσους τα υπογράφουν. Πιστεύουμε πως με αυτόν τον τρόπο συμβάλουμε στον διάλογο που πρέπει να υπάρξει στους κόλπους της αριστεράς. Το Ιστολογιο δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε σημαίνει ότι συμφωνεί με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το ιστολόγιό μας, ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς χώρους.