α

==► Τους ταΐζεις τους ποτίζεις αλλά οι λάθρο εισβολείς πήγαν να ληστέψουν με τσεκούρια ντελιβερά  ==► Θανάσης Βέγγος: ο καλός άνθρωπος που πτώχευσε και έχασε το σπίτι του, επειδή τον «έπνιξαν» οι δανειστές και η εφορία!   ==► Θανάσης Βέγγος : Η άγνωστη υπόθεση φυλάκισης του   ==► Ρόκκος Χοϊδάς: Σοσιαλιστής και Τέκτονας πέθανε στη φυλακή αρνούμενος να προσκυνήσει τον βασιλιά  ==► Ελιές Καλαμών, οι πιο υγιεινές στον κόσμο  ==► Καρκίνος του παχέος εντέρου: Βρήκαν νέες παραλλαγές γονιδίων που αυξάνουν τον κίνδυνο  ==► Νέα στοιχεία από την Βρετανία: «Η θνητότητα των εμβολιασμένων είναι 5πλάσια από τη θνητότητα των ανεμβολίαστων»  ==► Νέα στοιχεία: O αρχαιότερος Homo Sapiens ζούσε στην Ελλάδα   ==► Η ιστορία του Πανεπιστημίου Αθηνών  ==► Δαλιδά: Γιατί οι άντρες πέθαιναν για αυτή -Ο κρυφός έρωτας με τον Μιτεράν  ==► Η παλιά Ομόνοια των θεάτρων  ==► Μαρίκα Κοτοπούλη: Η ΗΘΟΠΟΙΟΣ που γεννήθηκε πάνω στη σκηνή!  ==► Νικολό Μακιαβέλι 1469 – 1527  ==► Είναι το γαμώτο που δεν έζησα.  ==► Η Μισέλ Ομπάμα ΟΜΟΛΟΓΕΙ ΔΗΜΟΣΙΑ  ==► Μπ. Μπρεχτ «Αυτή η ανεργία» ....  ==► Ένα σύντομο βιογραφικό του πιο άχρηστου και ανεπάγγελτου πρωθυπουργού όλων των εποχών...Ο ΓΚΑΒΟΣ ΤΟΥ ΖΑΠΠΕΙΟΥ 18.....ΣΚΥΨΕ ΚΙ ΑΛΛΟ.....!!!  ==► Τον κόσμο στον περιέγραψαν   ==► Ισως.....μπορει.....  ==► Λεονάρντο Ντα Βίντσι 1452 – 1519  ==► Η «γέννηση» της Μόνα Λίζα  ==► Βρέθηκε έργο του Ντα Βίντσι σε θησαυροφυλάκιο ελβετικής τράπεζας  ==► Η «Σιωπή» της Πηνελόπης Δέλτα. ΤΡΙΖΟΥΝ ΤΑ ΚΟΚΑΛΑ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ ΤΟΥ ΓΕΡΜΑΝΟΤΣΟΓΛΑΝΟΥ ΕΘΝΟΠΡΟΔΟΤΗ   ==► Γιάννης Ρίτσος, «Διακήρυξη, προς το λαό μου και σ’ όλους τους λαούς του κόσμου» (απόσπασμα)  ==► Μονεμβασιά: Tο πλωτό κάστρο που συναρπάζει    By The best widgets

Translate

11:43:49 PM

03/05/2025

15.8.23

Η αστυνομική εγκύκλιος για τα αγώγια των αμαξών στους δρόμους των Αθηνών

Το κόμιστρο για τα εξοχικά Πατήσια και τους Αμπελόκηπους
Τον Ιανουάριο του 1854, τη διεύθυνση της Αστυνομίας Αθηνών και Πειραιώς αναλάμβανε ένας γηγενής, ο Εμμανουήλ Τσούχλος. Παραδοσιακός τύπος, με τα κοντοβράκια και το φέσι του, ανάμεσα στ’ άλλα κλήθηκε να αντιμετωπίσει και το φλέγον εκείνη την εποχή
θέμα της διατίμησης των κομίστρων στις άμαξες, οι οποίες πλέον είχαν εισέλθει στην καθημερινή ζωή της πόλης. Αλλά ούτε ο νόμος ούτε οι αστυνομικές εγκύκλιοι είχαν φροντίσει για τις λεπτομέρειες, με αποτέλεσμα οι αμαξηλάτες να ζητούν απίστευτα ποσά, να ανεβάζουν στα αμάξια τους όποιον και όποτε ήθελαν, να κατεβάζουν βίαια κάτω από την άμαξα όποιον τολμούσε να εκφράσει αντίρρηση για το ύψος του κομίστρου. Οι καταγγελίες ήταν άφθονες και οι αμαξηλάτες κόντευαν να γίνουν οι… δυνάστες της δημόσιας ζωής.
Οπότε ο Τσούχλος ήταν εκείνος που ετοίμασε την πρώτη αστυνομική εγκύκλιο, προκειμένου να αντιμετωπιστούν «οι καταχρήσεις περί την συναλλαγήν παρά των αμαξηλατών εις την μεταφοράν ατόμων και την πρόληψιν πάσης ενδεχομένης διενέξεως και έριδος δια του κανονισμού της τιμής των δρόμων των αμαξών». Επιβλήθηκε, λοιπόν, το περίφημο «ανυπέρβλητον τίμημα», δηλαδή το κόμιστρο, για τον καθορισμό του οποίου λαμβάνονταν υπόψη ο χρόνος, η απόσταση και οι ημέρες. Όποιος καθόταν στις πίσω αναπαυτικές θέσεις άμαξας με δυο ίππους που κατευθυνόταν ή ερχόταν από τον Πειραιά έπρεπε να πληρώνει 0,65 δραχμές. Οι υπόλοιποι που θα βολεύονταν σε άλλα σημεία της άμαξας, μπρος, πίσω ή στο πλάι, θα πλήρωναν μόνον 0,55 δραχμές, ενώ δύο ολόκληρες δραχμές έπρεπε να πληρώσει όποιος ήθελε να πάει σε εξοχικές περιοχές όπως Πατήσια, Σεπόλια, Αμπελόκηπους και Άγιο Σάββα Ιεράς Οδού.
Σε περίπτωση που ήθελε ο επιβάτης να περιμένει ο αμαξάς, η «ταρίφα» έγραφε 1,25 δραχμές την ώρα, ενώ «έτσουζε» το αγώγι για την Κηφισιά (6 δραχμές), το Μαρούσι (5 δραχμές), το Δαφνί (3 δραχμές), την Κακιά Σκάλα (4 δραχμές) ή την Πεντέλη (10 δραχμές). Σε κάθε διεύθυνση μέσα στις πόλεις των Αθηνών και του Πειραιώς για κάθε διαδρομή μίας ώρας το κόμιστρο δεν μπορούσε να υπερβαίνει τη 1,5 δραχμή. Αν οι επιβάτες ήθελαν, συμφωνούσαν με τον αμαξά να φύγει και να επιστρέψει να τους πάρει άλλη ώρα ή μέρα, οπότε και έπρεπε να καταβάλουν ένα ολόκληρο ταλιράκι. Για τις νύχτες, τις Κυριακές και τις επίσημες αργίες καθιερωνόταν το περίφημο «ημιόλιον». Αυτό ήταν το ήμισυ του όλου, με το οποίο επιβαρυνόταν ο πελάτης. Σημειωτέον ότι τότε η «νύχτα» διαρκούσε από την ενάτη βραδινή μέχρι την τρίτη πρωινή, αφού σχεδόν όλοι σηκώνονταν χαράματα για να πάνε στις εργασίες τους.
Κάθε άμαξα δεν μπορούσε να μεταφέρει περισσότερα από τέσσερα άτομα στο εσωτερικό της, ενώ μπορούσαν όσοι ήθελαν να βολευτούν στα παραπέτια της άμαξας, μπρος ή πίσω. Εξαιρέσεις μπορούσαν να γίνουν για πολυμελείς οικογένειες, οι οποίες μπορούσαν να βολευτούν μέχρι έξι άτομα. Αν οι επιβάτες κουβαλούσαν κιβώτια ή άλλα ογκώδη αντικείμενα που έπιαναν θέση, τότε έπρεπε να πληρώσουν κανονικό κόμιστρο σαν να ήταν επιβάτες. Εάν η άμαξα είχε μόνον ένα άλογο, τότε το κόμιστρο ανερχόταν στα δύο τρίτα του κανονικού. Αυτά εν ολίγοις καθόριζε η πρώτη αστυνομική εγκύκλιος για τα κόμιστρα των αμαξών, οι οποίες πρωταγωνίστησαν στους δρόμους περίπου έναν αιώνα για να χαθούν κάποτε άδοξα ηττημένες από τα ταξί.
 του Ελευθερίου Γ. Σκιαδά.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αγαπητοί αναγνώστες. Το blog δημοσιεύει άρθρα από διάφορες πήγες. Δεν φέρει καμιά ευθύνη για όσους τα υπογράφουν. Πιστεύουμε πως με αυτόν τον τρόπο συμβάλουμε στον διάλογο που πρέπει να υπάρξει στους κόλπους της αριστεράς. Το Ιστολογιο δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε σημαίνει ότι συμφωνεί με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το ιστολόγιό μας, ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς χώρους.