Ο φωτογράφος Marc Wilson
αποτύπωσε τα ξεχασμένα πολυβολεία μιας άλλης εποχής και εύχεται να
συνεχίσουν να αντηχούν μνήμες και για τις επόμενες γενιές.
Υπάρχουν
δεκάδες μεγάλα μνημεία που τιμούν τους πεσόντες της Μεγάλης Βρετανίας
κατά την διάρκεια διαφόρων πολέμων. Αλλά δίπλα στις καλογυαλισμένες
τιμητικές πλάκες και τα εντυπωσιακά αγάλματα, υπάρχουναναρίθμητα κτιριακά απομεινάρια στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και στην Βόρεια Ευρώπη που παραπέμπουν στον πόλεμο και έχουν γίνει πλέον σιωπηρά κομμάτια της φύσης που τα περιβάλει.
Ο φωτογράφος Marc Wilson ξόδεψε έξι χρόνια πηγαίνοντας σε 143 τέτοια μέρη για τις ανάγκες του βιβλίου του με τίτλο The Last Stand που κυκλοφόρησε στα τέλη του 2014. Αν και προφανώς δεν ζούσα όταν αυτές οι αποθήκες και τα πυροβολεία ανέπνεαν τον αέρα του πολέμου, γυρνώντας τις σελίδες του βιβλίου του και αντικρίζοντας αυτά τα σκελετωμένα κτιριακά απομεινάρια που έχουν ριζώσει πλέον στην φύση, ένιωθα μια σύνδεση.
Τα τετράγωνα καταφύγια στις εικόνες του Marc με άλλα λόγια, κοιμούνται πια στις ακτές και τους λόφους όπου και χτίστηκαν, περιμένοντας κάποιον να «σκοντάψει» επάνω τους και να βρει έναν χώρο για εκείνα στην προσωπική του γραμμή του χρόνου. Μεγαλώνοντας στο Norfolk, αυτό που έβλεπα μπροστά μου ήταν πάντα οριζόντιο. Κοιτούσαμε την ύπαιθρο, τα χωράφια, για να προσανατολιστούμε και πολλές φορές «σκοντάφταμε» πάνω σε απομεινάρια που έμοιαζαν πολύ με αυτά στο βιβλίο του Marc.
Κοιτώντας την φωτογραφία του Marc από το Brean Down Fort, που εξέχει από την κορυφογραμμή των λόφων του Somerset, φαντάστηκα τον εαυτό μου να κοιτάει από το παράθυρό του, βρίζοντας τον άνεμο και τα σπίρτα που μου είχαν τελειώσει.
O συνδετικός κρίκος μεταξύ της rave σκηνής και των κτισμάτων στις φωτογραφίες του Marc είναι πραγματικά εμφανής αν κοιτάξει κανείς τις λήψεις από τα πυροβολεία στο Portland του Dorset. Αν η Αγγλία είχε χάσει την περίφημη Battle of Britain, αυτά τα όπλα θα είχαν βοηθήσει να αποτραπεί μια εισβολή από ξηράς. Κι όμως, όταν βλέπω τα τοιχώματα από τα πυροβολεία το πρώτο πράγμα που σκέφτομαι είναι πόσο ιδανικό μέρος για ένα soundsystem θα ήταν αυτό.
Για τον πατέρα και τον παππού μου, αυτές οι φωτογραφίες ακουμπούν τον συλλογικό εθνικό αίσθημα που ρίζωσε μέσα τους από τον πόλεμο, ακουμπούν την αίσθηση δύναμης μιας ολόκληρης αυτοκρατορίας που στάθηκε απέναντι από τον φασισμό. Αντιπροσωπεύουν μια εποχή, όπου οι αναχρονισμοί του ιμπεριαλισμού ήταν συχνά κομμάτι της καθημερινή κουβέντας. Ήταν οι απτές αποδείξεις ενός πολέμου, αντικείμενα που ζωντάνευαν τους υπέρτιτλους των εφημερίδων και έκαναν τον κίνδυνο να ζωντανεύει, να αποκτά παλμό. Δεν μπορώ να φανταστώ πως η δική μου γενιά μπορεί να καταλάβει πως κάποτε, τα αντιαρματικά οδοφράγματα ήταν ένα αναγκαίο έξοδο για την άμυνα της χώρας.
Ο Marc όμως, θέλησε να κρύψει αυτές τις πολεμικές συνδέσεις. Η λήψη του πολυβολείου στην παραλία του Studland Bay, είναι παρμένη με τέτοιο τρόπο, έτσι ώστε να δώσει στο νερό της θάλασσας μια απόχρωση γάλακτος. Με αυτόν τον τρόπο φωτογραφίζει αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν στιγμές μεγάλης βίας και τα μετατρέπει σε σκηνές απόλυτης γαλήνης.
Για να το καταφέρει αυτό, ο Marc πήγαινε στα επιλεγμένα σημεία λήψης πολύ πριν ξημερώσει και περίμενε μέσα στο κρύο για την κατάλληλη εκείνη στιγμή που το φως αναδείκνυε τα συντρίμμια έτσι ακριβώς όπως εκείνος ήθελε να τα αποθανατίσει.
Ζούμε σε μια εποχή όπου ο χαρακτήρας και η προσωπικότητά μας ορίζεται από την ποικιλία αυτοκόλλητων που υπάρχουν κολλημένα στα MacBook μας. Το Last Stand αντιπροσωπεύει κάτι περισσότερο. Εικόνες από κτιριακά συντρίμμια που μου μοιάζουν με αίμα και τένοντες. Ο σπασμένος χόνδρος μιας ολόκληρης χώρας, μια μύτη σπασμένη και στραβωμένη.
Όταν καταγράφει κανείς το παρελθόν, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι αποτυπώνει και το παρόν, αλλά και το μέλλον. Μια συλλογική έκφραση νοσταλγίας δεν είναι εκεί απλά για να παρατηρεί, αλλά και για να αντηχεί.
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου