Στην Βουλή πλέον μεταφέρεται η «μάχη» για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Ο
κυβερνητικός εκπρόσωπος ανακοίνωσε πως το νομοσχέδιο κατατίθεται στην
εθνική αντιπροσωπεία, την ίδια στιγμή που για 7η εβδομάδα οι φοιτητές,
ακαδημαϊκοί, μαθητές και γονείς κατέκλυσαν τους δρόμους της Αθήνας. Το
σχέδιο νόμου δέχτηκε πάνω από 1.500 σχόλια στη δημόσια διαβούλευση με
την πληθώρα αυτών να αφορούν το επίμαχο σημείο για τα μη κρατικά ΑΕΙ
(647 σχόλια συνολικά). Η ψήφισή του αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 7
Μαρτίου.
Όπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις της Συνόδου των Πρυτάνεων μέχρι τις ενώσεις των μελών ΔΕΠ, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει χάσει κάθε πιθανό σύμμαχο από τον ακαδημαϊκό κόσμο. Άπαντες επισημαίνουν ένα πράγμα: «Βάλτε τέλος στην υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ. Επενδύστε στα δημόσια Πανεπιστήμια». Τον κώδωνα του κινδύνου έχουν κρούσει πρώτοι οι πρυτάνεις των περιφερειακών ΑΕΙ των οποίων τα προβλήματα είναι πάμπολλα και θα είναι τα πρώτα που θα πληγούν από τη θέσπιση των μη κρατικών.
Όπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις της Συνόδου των Πρυτάνεων μέχρι τις ενώσεις των μελών ΔΕΠ, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει χάσει κάθε πιθανό σύμμαχο από τον ακαδημαϊκό κόσμο. Άπαντες επισημαίνουν ένα πράγμα: «Βάλτε τέλος στην υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ. Επενδύστε στα δημόσια Πανεπιστήμια». Τον κώδωνα του κινδύνου έχουν κρούσει πρώτοι οι πρυτάνεις των περιφερειακών ΑΕΙ των οποίων τα προβλήματα είναι πάμπολλα και θα είναι τα πρώτα που θα πληγούν από τη θέσπιση των μη κρατικών.
Τελευταίος σύμμαχος της «εμβληματικής μεταρρύθμισης» είναι τα ΜΜΕ της
Λίστας Πέτσα που υπερασπίζονται το νομοσχέδιο με πάθος. Ανά 2 ή 3 μέρες
ένα γνωστό Πανεπιστήμιο αποκτά ξαφνικό «ενδιαφέρον» για την ίδρυση
παραρτήματος στα πρωτοσέλιδα μεγάλων εφημερίδων.
Ο Παύλος Μαρινάκης στο σημερινό briefing των πολιτικών συντακτών ενημέρωσε ότι «θα ληφθούν υπόψη τα σχόλια της δημόσιας διαβούλευσης για την βελτίωση του νομοσχεδίου, χωρίς όμως να παρεκκλίνουμε από την κεντρική του φιλοσοφία. Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι επιδιώκει το διάλογο με τους φορείς και τους πολίτες. Μέσα από το νομοσχέδιο, το 70% του οποίου αφορά το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, παρέχονται ελευθερίες στα δημόσια ΑΕΙ και η χρηματοδότησή τους μέσα από τον προϋπολογισμό, το Ταμείο Ανάκαμψης και έκτακτες ενισχύσεις θα φτάσει το 1 δις. ευρώ».
Ο Παύλος Μαρινάκης επισήμανε ότι στο σχέδιο νόμου «αποτυπώνονται οι προϋποθέσεις για την ίδρυση, μη κρατικών μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ στην Ελλάδα, με τα πιο αυστηρά κριτήρια από οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρώπης
-Κάθε παράρτημα πρέπει να διαθέτει κατ΄ ελάχιστο τρεις Σχολές, με ένα τουλάχιστον πρόγραμμα πρώτου κύκλου σπουδών η καθεμία.
Ο Παύλος Μαρινάκης στο σημερινό briefing των πολιτικών συντακτών ενημέρωσε ότι «θα ληφθούν υπόψη τα σχόλια της δημόσιας διαβούλευσης για την βελτίωση του νομοσχεδίου, χωρίς όμως να παρεκκλίνουμε από την κεντρική του φιλοσοφία. Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι επιδιώκει το διάλογο με τους φορείς και τους πολίτες. Μέσα από το νομοσχέδιο, το 70% του οποίου αφορά το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, παρέχονται ελευθερίες στα δημόσια ΑΕΙ και η χρηματοδότησή τους μέσα από τον προϋπολογισμό, το Ταμείο Ανάκαμψης και έκτακτες ενισχύσεις θα φτάσει το 1 δις. ευρώ».
Ο Παύλος Μαρινάκης επισήμανε ότι στο σχέδιο νόμου «αποτυπώνονται οι προϋποθέσεις για την ίδρυση, μη κρατικών μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ στην Ελλάδα, με τα πιο αυστηρά κριτήρια από οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρώπης
-Κάθε παράρτημα πρέπει να διαθέτει κατ΄ ελάχιστο τρεις Σχολές, με ένα τουλάχιστον πρόγραμμα πρώτου κύκλου σπουδών η καθεμία.
-Να προσφέρει για κάθε σχολή τουλάχιστον ένα πρόγραμμα πρώτου κύκλου
σπουδών, που διαθέτει αξιολόγηση και πιστοποίηση στο πλαίσιο της χώρας
προέλευσης και στη συνέχεια πιστοποιείται από την ΕΘΑΑΕ.
-Να διαθέτει το προβλεπόμενο διδακτικό προσωπικό, το διοικητικό και τεχνικό προσωπικό που εξασφαλίζει τη γραμματειακή οργάνωση, τον οργανωτικό σχεδιασμό, την αρτιότητα των εγκαταστάσεων.
– Η εγκατάσταση πρέπει να είναι αυτοτελής με κατάλληλες κτιριακές υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό, με πρόβλεψη και για δευτερογενείς εγκαταστάσεις εντός του ίδιου νομού. Να επαρκεί για τη διδασκαλία και μελέτη των φοιτητών, να διαθέτει λειτουργική βιβλιοθήκη, χώρους εργαστηρίων και έρευνας ανάλογα με τα προσφερόμενα προγράμματα σπουδών, καθώς και οπτικοακουστικά μέσα και εξοπλισμένη αίθουσα πολυμέσων με πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Όλα τα Πανεπιστήμια (δημόσια και μη κρατικά) αξιολογούνται από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης.
-Να διαθέτει το προβλεπόμενο διδακτικό προσωπικό, το διοικητικό και τεχνικό προσωπικό που εξασφαλίζει τη γραμματειακή οργάνωση, τον οργανωτικό σχεδιασμό, την αρτιότητα των εγκαταστάσεων.
– Η εγκατάσταση πρέπει να είναι αυτοτελής με κατάλληλες κτιριακές υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό, με πρόβλεψη και για δευτερογενείς εγκαταστάσεις εντός του ίδιου νομού. Να επαρκεί για τη διδασκαλία και μελέτη των φοιτητών, να διαθέτει λειτουργική βιβλιοθήκη, χώρους εργαστηρίων και έρευνας ανάλογα με τα προσφερόμενα προγράμματα σπουδών, καθώς και οπτικοακουστικά μέσα και εξοπλισμένη αίθουσα πολυμέσων με πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Όλα τα Πανεπιστήμια (δημόσια και μη κρατικά) αξιολογούνται από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης.
-Η άδεια χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων
και Αθλητισμού, κατόπιν έγκρισης και γνώμης από την ΕΘΑΑΕ και τον
ΕΟΠΠΕΠ, αντίστοιχα.
40.000 Έλληνες φοιτητές αυτή τη στιγμή σπουδάζουν σε πανεπιστήμια στο
εξωτερικό, ένας αριθμός που είναι πολύ μεγαλύτερος από άλλες χώρες,
στην Ισπανία για παράδειγμα είναι 35.000 και στην Πορτογαλία 13.000.
Το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί μια εμβληματική μεταρρύθμιση με στόχο την
παροχή δυνατότητας στους υποψήφιους Έλληνες φοιτητές να σπουδάσουν από
την χώρα μας σε κάποιο Πανεπιστήμιο του εξωτερικού, την προσέλκυση ξένων
φοιτητών και ξένου επιστημονικού προσωπικού, τον επαναπατρισμό Ελλήνων
επιστημόνων και την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».
Οι αριθμοί που διαψεύδουν κυβερνητικό αφήγημα
Μεγαλειώδη είναι τα συνεχόμενα αδειάσματα, ακόμα και από τα Συμβούλια
Διοίκησης των ΑΕΙ, όπου τονίζουν ότι τα δημόσια Πανεπιστήμια απλά «δεν
βγαίνουν». Ο διάλογος που επισημαίνει ο Παύλος Μαρινάκης ουδέποτε
πραγματοποιήθηκε αφού η κυβέρνηση δεν άνοιξε καν τη συζήτηση με τις
πρυτανικές αρχές. Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία των Συγκλήτων σχετικά
με τους προϋπολογισμούς και τις τραγικές ελλείψεις σε διοικητικό και
διδακτικό προσωπικό. Ενδεικτικά:
· Ο προϋπολογισμός του ΕΜΠ είναι μειωμένος κατά
63,2%, ενώ κατά 36,3% έχει μειωθεί ο αριθμός των διδασκόντων του. Από το
2009 μέχρι σήμερα ο αριθμός των φοιτητών του ιδρύματος έχει αυξηθεί
κατά 20,7%.
· Οι λειτουργικές δαπάνες του Παντείου Πανεπιστημίου έχουν
μειωθεί δραματικά. Ενδεικτικά, το 2008 ανέρχονταν σε 5.566.000 ευρώ και
σήμερα είναι 2.071.580 ευρώ. Η μείωση φτάνει στο 63% και σε σταθερές
τιμές, ενώ αν υπολογιστεί η επίδοση του πληθωρισμού αγγίζουν το 70%!
· Μειωμένη κατά 75,1% είναι και η τακτική χρηματοδότηση στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Το 2009 λάμβανε 21.263.000 ευρώ και σήμερα χρηματοδοτείται με μόλις 5.295.000 ευρώ.
· Ένας καθηγητής προς 50 φοιτητές είναι η αναλογία στο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο στην
Κρήτη. Η κρατική επιχορήγηση για τις λειτουργικές δαπάνες του από το
2009 στο 2023 έχει συρρικνωθεί κατά 47,4%: από 6.750.000 ευρώ το 2009 σε
μόλις 3.547.783 ευρώ το 2023. Προστίθεται επιπλέον η σημαντικότατη
μείωση του ανθρώπινου δυναμικού, η οποία όσον αφορά το εκπαιδευτικό
προσωπικό υπερβαίνει το 55%.
πηγη karditsastakra
μονταζ teo
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου