α

==► Οικογένεια Ντε Γκρες: Ανάμεσα στους δωρητές της αιματολογικής κλινικής του Ευαγγελισμού για τους ογκολογικούς ασθενείς  ==► Τα φαντάσματα του Αλκατράζ   ==► Πρόταση Καρυστιανού για Προανακριτική / Βαριές ποινικές ευθύνες σε Μητσοτάκη, Καραμανλή   ==► #ΞΑΦΝΙΚΑ και ΑΙΦΝΙΔΙΑ εκτελέστηκε στην καμπίνα του ο Γάλλος Κυβερνήτης και μοναδικός επιβάτης του σκάφους από τις υποχρεωτικές #Pfizer  ==► «Καίει» η τιμή της ξαπλώστρας – Πόσο κοστίζει το μπάνιο στις οργανωμένες παραλίες της Αττικής  ==► Κάρολος Παπούλιας   ==► ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ:...ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ …ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΚΕ ΗΔΗ ΩΣ Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΠΡΟΔΟΤΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ  ==► Πήραμε τη ζωή μας λάθος…   ==► Ο ΠΙΟ ΜΥΣΤΙΚΙΣΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ 24. ΔΕΙΤΕ ΓΙΑΤΙ ...   ==► Το υπερμοντέλο από τη Σερβία σου κόβει την ανάσα   ==► Αγνώριστοι στα νιάτα τους: Δείτε σπάνιες φωτογραφίες των αξέχαστων πρωταγωνιστών του ελληνικού κινηματογράφου  ==► Σωτήρης Μουστάκας 1940 – 2007  ==► Ανακαλύφθηκε 1700 ετών Ελληνικό σχολείο στην Αίγυπτο  ==► Ήλιος της Βεργίνας - Η Ιστορία του αρχαίου Ελληνικού συμβόλου  ==► Ασκληπιείο Επιδαύρου - Εκεί όπου γίνονταν θαύματα  ==► Η Άλωση της Αθήνας από τους Οθωμανούς Τούρκους  ==► Ντίνος Ηλιόπουλος (1915 – 2001)   ==► Η Σφαγή της Πλατείας Τιεν Αν Μεν  ==► ΜΑ ΠΟΥ ΝΑ ΠΑΩ (ΘΕΜΗΣ ΑΔΑΜΑΝΤΙΔΗΣ)  ==► ΜΟΥ'ΧΕΙΣ ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΖΩΗ ΜΟΥ ΚΟΛΑΣΗ (ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΡΙΟΣ)  ==► Αύξηση των καρκίνων Τούρμπο μετα τις ενέσεις covid  ==► Φ.Σκορδά κατά Α.Πορτοσάλτσε: «Κοροϊδεύετε τη νοημοσύνη μας»  ==► Η αρχαία ελληνική επιγραφή που έκρυβε την κατάρα του χορευτή – Αποκρυπτογραφήθηκε μετά από 1.500 χρόνια  ==► ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΕΡΑΣΕ (ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗΣ)  ==► Η ΑΝΑΛΥΣΗ DNA ΤΩΝ ΕΠΙΜΗΚΩΝ ΚΡΑΝΙΩΝ ΤΗΣ ICA ΣΤΟ ΠΕΡΟΥ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ     By The best widgets

Translate

07:10:25 PM

05/06/2025

27.4.25

Η αδιαφορία... του Αντόνιο Γκράμσι

Το κείμενο  που ακολουθεί περιλαμβάνεται στον τόμο Piove, governo ladro! [Βρέχει, κλέφτες κυβερνήτες!] Editori Riuniti, Ρώμη 1996, σ. 59-60). Πρόκειται για πολεμικά κείμενα που σχολιάζουν τα ιταλικά ήθη και γράφτηκαν για την εφημερίδα-όργανο του ιταλικού σοσιαλιστικού κόμματος Avanti! μεταξύ του 1916 και 1918 
Κ. Ευ.
Είναι πράγματι ο δυνατότερος μοχλός της Ιστορίας. Αλλά αντίστροφα. Αυτά που συμβαίνουν, το κακό που ενσκήπτει πάνω
σε όλους τους ανθρώπους, το εν δυνάμει καλό που μια πράξη αδιαμφισβήτητης αξίας μπορεί να προκαλέσει, δεν οφείλονται στην πρωτοβουλία των λίγων που πράττουν, όσο στην αδιαφορία, στην απουσία[1] των πολλών. Ό,τι συμβαίνει, δεν συμβαίνει τόσο επειδή μερικοί θέλουν να συμβεί, όσο διότι η μάζα των πολιτών εκχωρεί τη βούλησή της, κι αφήνει (κάποιους ελεύθερους) να πράττουν,  αφήνει να συσσωρεύονται οι κόμποι που στη συνέχεια μόνο το σπαθί μπορεί να κόψει, και επιτρέπει την άνοδο στην εξουσία σε ανθρώπους, κάτι που στη συνέχεια μόνο μια εξέγερση μπορεί να ανατρέψει.
 Ο φαταλισμός που φαίνεται να κυριαρχεί στην Ιστορία είναι ακριβώς η απατηλή όψη αυτής της αδιαφορίας, αυτής της απουσίας. Διάφορα γεγονότα ωριμάζουν στη σκιά, επειδή χέρια εντελώς ανεξέλεγκτα υφαίνουν το πανί της συλλογικής ζωής, και η μάζα το αγνοεί. Τα πεπρωμένα μιας ολόκληρης εποχής μανιπουλάρονται σύμφωνα με τις στενές θεωρήσεις, με τους άμεσους σκοπούς μικρών δραστήριων ομάδων, και η μάζα των πολιτών το αγνοεί. Αλλά τα γεγονότα που ωρίμασαν ξεχύνονται, το υφασμένο στη σκιά πανί φτάνει στο τέλος του, και τότε φαίνεται πως ο φαταλισμός τα παρασέρνει όλα και όλους, πως η Ιστορία δεν είναι παρά ένα τεράστιο φυσικό φαινόμενο, μια έκρηξη, ένας σεισμός, όπου όλοι είναι θύματα: κι αυτοί που ήθελαν κι αυτοί που δεν ήθελαν, κι αυτοί που ήξεραν κι αυτοί που αγνοούσαν, κι αυτοί που ήταν δραστήριοι, κι αυτοί που ήταν αδιάφοροι. Και οι τελευταίοι εξάπτονται, θα ’θελαν να εξαιρεθούν από τις συνέπειες, θα ’θελαν να ήταν σαφές πως οι ίδιοι δεν το θέλησαν, πως οι ίδιοι δεν φέρουν ευθύνη. Και μερικοί κλαψουρίζουν φαρισαϊκά,  άλλοι βρίζουν χυδαία, αλλά κανένας, ή μάλλον λίγοι αναρωτιούνται: αν είχα επιτελέσει το ανθρώπινο καθήκον μου, αν είχα προσπαθήσει να ακουστεί η φωνή μου, η γνώμη μου, η βούλησή μου, θα είχαν συμβεί όσα συνέβησαν;
Και κανένας, ή ελάχιστοι ενοχοποιούν τον εαυτό τους για την αδιαφορία, τον σκεπτικισμό, για το ότι δεν στήριξαν ηθικά και υλικά τις πολιτικές και οικονομικές ομάδες που ακριβώς μάχονταν για να αποφευχθεί το τόσο μεγάλο κακό, που στόχευαν να διασφαλιστεί το ελάχιστο έστω καλό. Αυτοί προτιμούν να μιλούν για αποτυχία των ιδεών, για την οριστική κατάρρευση των προγραμμάτων κι άλλα παρόμοια τερπνά. Συνεχίζουν την αδιαφορία τους, τον σκεπτικισμό τους. Αύριο θα ξαναρχίσουν τη ζωή τους με γνώμονα την απουσία από κάθε άμεση ή έμμεση ευθύνη. Και δεν είναι πως δεν βλέπουν τα πράγματα καθαρά, πως δεν είναι ικανοί να παρουσιάσουν καταπληκτικές λύσεις για τα πλέον επείγοντα προβλήματα, ή και για εκείνα που χρειάζονται ευρύτερη προετοιμασία και περισσότερο χρόνο αλλά είναι εξίσου επείγοντα. Όμως αυτές οι λύσεις μένουν εξαιρετικά άγονες, αυτή η συνεισφορά στη συλλογική ζωή δεν διαπερνιέται από κανένα ηθικό φως· είναι συνέπεια μιας διανοουμενίστικης περιέργειας, και όχι μιας επείγουσας αίσθησης της ιστορικής ευθύνης που τους χρειάζεται όλους δραστήριους στη ζωή, στην πράξη, που δεν ανέχεται αγνωστικισμούς και αδιαφορίες κανενός είδους.
Πρέπει λοιπόν να εκπαιδευτούμε σ’ αυτή τη νέα ευαισθησία, πρέπει να τελειώσουμε οριστικά με τις ανερμάτιστες μεμψιμοιρίες των αιώνιων αθώων. Πρέπει να ζητήσουμε λογαριασμό απ’ τον καθέναν για το πώς διεκπεραίωσε το έργο που του ανέθεσε και του αναθέτει καθημερινά η ζωή, γι’ αυτά που έκανε και κυρίως γι’ αυτά που δεν έκανε. Δεν πρέπει η κοινωνική αλυσίδα να βαραίνει μόνο  ελάχιστους, αλλά οτιδήποτε συμβαίνει να μην αποδίδεται στην τύχη και στο μοιραίο· αντίθετα, να είναι ευφυές έργο των ανθρώπων. Γι’ αυτό είναι αναγκαίο να εξαφανιστούν οι αδιάφοροι, οι σκεπτικιστές, εκείνοι που εκμεταλλεύονται το ελάχιστο καλό που προκαλεί η δραστηριότητα των λίγων, και δεν θέλουν να αναλάβουν την ευθύνη του μεγάλου κακού που η απουσία τους απ’ τον αγώνα αφήνει να προετοιμάζεται και να συμβαίνει.
(26 Αυγούστου 1916)
 Σημείωση: Το πρωτότυπο κείμενο ήταν ενιαίο, χωρίς παραγράφους. Για λόγους διευκόλυνσης του αναγνώστη, ωστόσο, διαμορφώσαμε παραγράφους στην παρούσα δημοσίευση.
 μετάφραση: Κωνσταντίνα Ευαγγέλου
Η Κωνσταντίνα Ευαγγέλου  διδάσκει στο Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας  του ΑΠΘ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αγαπητοί αναγνώστες. Το blog δημοσιεύει άρθρα από διάφορες πήγες. Δεν φέρει καμιά ευθύνη για όσους τα υπογράφουν. Πιστεύουμε πως με αυτόν τον τρόπο συμβάλουμε στον διάλογο που πρέπει να υπάρξει στους κόλπους της αριστεράς. Το Ιστολογιο δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε σημαίνει ότι συμφωνεί με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το ιστολόγιό μας, ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς χώρους.